O PROGRAMIE
" Wyrównywanie szans to proces udostępniania wszystkim ogólnych systemów występujących w społeczeństwie, takich jak: środowisko fizyczne i kulturalne, mieszkania i transport, usługi społeczne i zdrowotne, szanse kształcenia i pracy, życie kulturalne i społeczne, łącznie ze sportem i rekreacją." z dokumentów Organizacji Narodów Zjednoczonych
Zielona szkoła to śródroczny wyjazd z uczniami połączony z nauką. Jest to forma pracy nauczyciela z dziećmi ,która pozwala rozwijać aktywność poznawczą uczniów, uczy bezpośredniego kontaktu z przyrodą, uwrażliwia na jej piękno i na problemy ekologiczne. Dla większości dzieci takie wjazdy są jedyną formą wypoczynku poza miastem, a dla wszystkich uczniów są dobrą formą nauki, połączona z przeżyciami, a także możliwość poznawania piękna przyrody, zabytków ojczystego kraju poznawania tego, co nas otacza i uczenia się życia w grupie, z daleka od mamy i taty. Jest to pewnego rodzaju "szkoła przetrwania" . Dla nauczyciela jest to trudna forma pracy, bo wymaga od niego wielu przygotowań i chęci spędzania z dziećmi dużej ilości czasu, zarówno w dzień, jak i w nocy. Jednak wartościowa, ponieważ daje duże szanse lepszego poznania uczniów oraz zintegrowania zespołu klasowego. Wspólna nauka na łonie przyrody, wspólne odkrywanie, zdobywanie sprawności wzajemne radości i zmartwienia – najbardziej scalają klasę. Pozwalają również zaistnieć dzieciom, które w szkole nie odnoszą sukcesów, bowiem tu nie liczy się to , ile kto wie, ale co potrafi, jak funkcjonuje w grupie, czy jest samodzielny, czy świetnie biega, itp.
CELE EDUKACYJNE Głównym celem programu zielonej szkoły jest zdobywanie wiedzy ekologicznej , zdrowotnej ,poznanie atrakcji krajoznawczych danego regionu i kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z naturą.
Cele szczegółowe:
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny, przestrzegania wspólnie ustalonego regulaminu
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej
- nauka przez odkrywanie i działanie
- uwrażliwianie na piękno przyrody , poznanie tradycji naszego regionu
- wyrabianie postaw proekologicznych
- wdrażanie do samodzielności i pokonywania trudności
- integrowanie uczniów przez wspólną naukę i zabawę.
- przygotowanie wychowanków do właściwego funkcjonowania w nowym środowisku,
- dostarczenie nowych wrażeń i emocji
- możliwość efektywnego współdziałania w grupie,
- nauka właściwego zachowania w miejscach publicznych ( stołówka, udział w mszy ,wspólne ognisko, spotkania z Kustoszem Sanktuarium),
- nauczenie aktywnych form spędzania czasu wolnego
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE zielonej szkoły
Pracując z osobami upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, znając doskonale środowiska rodzinne, w których one żyją rozwijają się, często zastanawiamy się jak pomóc dziecku choremu poznać zakątki pięknej ojczyzny, podziwiać przyrodę, budować więzi międzyludzkie, włączać rodziców do pracy z dzieckiem i współpracy ze szkołą. Na zielonej szkole ma miejsce korelacja zabawy z nauką , która odbywać się będzie w bezpośrednim kontakcie z przyrodą , co ma swoje pozytywne walory poznawcze , rekreacyjne i zdrowotne. Zdobywanie wiedzy opiera się na indywidualnych doświadczeniach ucznia , który obserwując –uczy się.
ZADANIA NAUCZYCIELA
Stwarzanie sytuacji sprzyjających:
- rozwojowi umiejętności związanych z zachowaniem zdrowia,
- rozwojowi umiejętności działania w stosunkach z innymi ludźmi, nawiązywania właściwych stosunków społecznych i współpracy, uczestniczenia w działaniach grupy
- rozwojowi umiejętności postępowania ze zjawiskami naturalnymi (roślinami, zwierzętami itp.), czynnikami środowiska lokalnego (dziedzictwo kulturowe w regionie);
METODY I FORMY PRACY NA zielonej szkole :
Najbardziej wartościowymi metodami zapoznawania dzieci ze środowiskiem przyrodniczym i otaczającą rzeczywistością, kształtującymi niewątpliwie ich świadomość ekologiczną są:
- metody poszukujące- obserwacja bezpośrednia i pośrednia,
- metody badawcze- eksperymenty i pokazy szkolne, projektowanie
- metody słowne- rozmowa, pogadanki, dyskusje, prelekcje ,
- praktycznego działania,
- waloryzacyjne,
- (ekspresja)wyrażanie swoich myśli poprzez ruch (drama)
- obserwacja
- zajęcia warsztatowe w domkach i w terenie
- ćwiczenia w terenie,
- zajęcia warsztatowe w domkach i w terenie,
- spacery ,wycieczki tematyczne,
- zajęcia indywidualne i grupowe,
- wędrówki piesze,
- zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- gry i zabawy dydaktyczne,
Do realizacji programu zostały wybrane metody i formy pracy, w których uczniowie mogą się zrealizować na miarę swoich możliwości. Stwarzają one wiele różnorodnych sytuacji wychowawczych wynikających w sposób naturalny bez konieczności sztucznego ich stwarzania. Uczniowie emocjonalnie i najczęściej pozytywnie angażują się w nie, co pozwala im przyswoić wiedzę o środowisku. Program ma charakter otwarty, zawiera różnorodne formy i metody pracy, można go modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.
TREŚCI PROGRAMOWE
- Krajobraz naszego regionu.
- Ochrona przyrody.
- Znaczenie wody.
- Zdrowie mojego organizmu
- Jak zdrowo żyć.
- Znaczenie środowiska naturalnego dla człowieka
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH
Program realizowany będzie raz w roku w cyklu trzyletnim w Kałkowie , dzięki uprzejmości księdza Kustosza Sanktuarium Czesława Wali. Planowane są wyjazdy trzydniowe . Dzieci będą zakwaterowane na terenie Sanktuarium w Kałkowie –Godowie w wiosce przystosowanej dla osób niepełnosprawnych. Każda grupa wraz z wychowawcą –opiekunem ma do dyspozycji domek 2-3 pokojowy z łazienką i ubikacją przystosowaną dla potrzeb naszych dzieci. Biorąc pod uwagę zaburzenia rozwojowe wychowanków stosowne jest włączenie do turnusu rodziców tych uczniów, którzy wymagają, ze względu na ich niepełnosprawność ,specjalnej opieki higieniczno-kosmetycznej ,a także podawania leków. Udział rodziców w zielonej szkole umożliwi im uczestnictwo w różnych formach zajęć, co pozwoli na bliższe poznanie własnego dziecka w różnych sytuacjach. Posiłki spożywane będą w stołówce na terenie wioski. Dzieci zapoznają się z regulaminem obowiązującym na zielonej szkole . Program na zielonej szkole realizowany będzie w trakcie zajęć ,które integrują zagadnienia przyrodnicze z regionalnym i zdrowotnym. Odbywać się będą najczęściej w plenerze .
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Dzieci będą:
- kształtować postawy przyjazne środowisku
- dbać o otoczenie, porządek, zieleń
- chronić zwierzęta i rośliny
- właściwie się odżywiać
- prowadzić higieniczny tryb życia
- dbać o prawidłową postawę
- przebywać na świeżym powietrzu
- zdrowo i aktywnie żyć
EWALUACJA
Narzędziami sprawdzającymi i badającymi zmiany między osiągnięciami a początkowymi zamierzeniami będą:
- Obserwacje uczniów
- Ankiety
- Analiza wytworów dzieci
Wyniki ewaluacji będą wskazówką do dalszej pracy.
TERMIN REALIZACJI
W realizacji programu zielonej szkoły będą uczestniczyć uczniowie grup edukacyjno-terapeutycznych Zespołu Szkół Specjalnych w Ostrowcu Św. w roku szkolnym 2002/2003 , 2003/2004, 2004/2005.
opracowała mgr Małgorzata Czyż |